Навчальні матеріали

Тема. Бізнес-ідея.

Мета засідання: навчити учнів оцінювати та вибирати бізнес-ідею на основі принципів споживацької актуальності, прибутковості, конкурентоздатності, перспективності бізнес-ідеї та реальності розробки бізнес-плану.
Обладнання: роздатковий і демонстраційний матеріал.
Хід засідання
Слово вчителя
Цікава бізнес-ідея – запорука успішного бізнесу. Ви всі любите морозиво «Ескімо». Ідея виготовлення такого морозива з'явилася випадково. Одного разу одинадцятирічний Френк Епперсон випадково залишив увечері склянку з лимонадом на ґанку будинка. У склянці була паличка для перемішування. Тієї ночі ударив мороз. Забудькуватий Френк виявив ранком крижаний циліндр із вмерзлою паличкою. Так у 1905 році було винайдено ескімо на паличці.
Років через десять або двадцять той самий Френк Епперсон щосили торгував прохолодними напоями в міському парку Окленда, штат Каліфорнія. Коли людині доводиться весь день стояти на ногах і вичавлювати сік із фруктів, вона починає поступово філософствувати. Епперсон вирішив: якщо вже доля звела з лимонадом, треба зайнятися ескімо. Він згадав про епізод із замерзлим у ту морозну ніч лимонадом і вирішив припинити торгівлю напоями.
Він почав готувати лимонади, заморожені на паличці, і продавати їх у тому ж міському парку. Він називав ескімо «Епсикл», з'єднавши своє прізвище зі словом «айсикл» (icicle – бурулька). Спочатку цей товар нікого не зацікавив, навіть його власних дітей, які почали називати ескімо «Popsicle» (батькові бурульки). Ця назва й закріпилася у дещо зміненому виді. «Popsicle» здобув найбільшу популярність на літніх спортивних іграх у 1920 році.
Сьогодні ми розглянемо ринок споживачів нашого міста і пошукаємо цікаві бізнес-ідеї для власного бізнесу.
Бізнес-ідея може передбачати такі варіанти продукту фірми: новий продукт і новий ринок споживачів – найбільш ризиковий вид створення власної справи, однак прямо пов'язаний із підприємництвом і креативністю в бізнесі. Тут найголовніше – зорієнтуватися на споживача, його мотиви, потреби. Звичайно, перевірка ідеї передбачає маркетинговий аналіз і сегментацію потенційного ринку. Старий продукт і новий ринок споживачів. Тут ідеться про стадії зростання бізнесу та розширення ринку продукту. Якщо передбачається входження нового бізнесу зі старим продуктом, тоді слід враховувати прибутковість бізнес-продукту фірми, що створюється, реальні труднощі в боротьбі з конкурентами, можливість зайняти ринкові ніші. Старий продукт(модифікований) і старий ринок споживачів передбачає модифікацію бізнесу з урахуванням споживацьких очікувань і кон’юнктури ринку або ж проблем, що виникли в самому бізнесі.
Командою обираємо секретаря, який фіксуватиме ті ідеї, що виникають.
Проводиться первісне обговорення й уточнення умови задачі.

Головна мета – видати якомога більше можливих рішень. У тому числі тих, які, на перший погляд, видаються не досить вдалими. Іноді є сенс припинити етап раніше, якщо ідеї вичерпалися.
Усі висловлені ідеї команда розглядає критично за відповідними критеріями (додатковий матеріал). При цьому дотримується основного правила: у кожній ідеї бажано знайти щось корисне, раціональне зернятко, можливість удосконалити цю ідею або хоча б застосувати в інших умовах.
Спікер або аналітик команди розповідає про найцікавіші ідеї та вписує їх до дерева рішень на дошці.
Результат
На дошці зображено дерево рішень команди (10-12 бізнес-ідей).
Учитель:
Які види бізнес-продукту запропоновані?
Чи існує незадоволений попит на деякі види бізнес-продукту (старий продукт і новий ринок споживачів)?
Чи існують перспективи зростання попиту на новий (модифікований) бізнес-продукт на старому ринку?
Чи буде актуальним новий бізнес-продукт на новому ринку з позиції існування усвідомленої або неусвідомленої споживацької потреби?
       Світ бізнесу надзвичайно багатогранний, ніби море. І важко орієнтуватись у ньому без компасу. А компас – це певні правила, якими має користуватися підприємець. Щоб заробити чималі гроші та нажити слави успішної людини, бізнес має знати три основні правила:
1.На першому місці має бути турбота про покупця.
2.Справа, яку ви розпочинаєте, має вам подобатися.
3.Потрібно розрахувати свої сили.

Розглянемо таку ситуацію.
Двоє приятелів вирішили зайнятися бізнесом. Вони дуже люблять тварин. Перший вирішив заробити гроші, допомагаючи кому-небудь доглядати за тваринами, а інший надумав відкрити звіринець.
– Як ви гадаєте, хто з них швидше досягне успіху в підприємницькій діяльності? Чому?

Підсумок засідання
Як визначається актуальність бізнес-продукту?
Які б поради ви дали тим, хто хоче заснувати власну справу?

Домашнє завдання
Написати есе на тему: «Чи зможе обраний вашою творчою групою бізнес-продукт зайняти ринкову нішу нашого міста і зацікавити споживачів?».

Роздатковий матеріал

Вправа «Перевірка ідей»
Команда за допомогою цього переліку питань перевіряють кілька з висунутих ідей. Якщо ідея не спрацювала, то вона не потрібна.
Питання
Так
Ні
Не впевнений
Треба більше інформації
1) Це законно?




2) Це спрацює?




3) Це буде працювати довгий час?




4) Це можна зробити?




5) Чи ви можете зробити?




6) У вас є конкуренти?




7) Чи це краще, ніж у конку­рентів?




8) Чи буде на це попит?




9) Яка орієнтовна вартість?




10) Чому це не робили раніше?




11) Це безпечно?




12) Ви можете захистити свої ідеї (патенти, авторські права, торгові марки)?




13) Хто конкретно буде це купувати?




14) Навіщо їм це купувати?




15) Чи варто розробляти ідею далі?




16) Ви можете зробити зразок?




17) Ви пропонуєте зразок чи послугу?




18) Скільки вам потрібно грошей, щоб почати




19) Ви маєте необхідні навички чи вам треба найняти когось?




20) Скільки часу ви можете цьому приділяти?





Демонстраційний матеріал
Обмеження та критерії бізнес-ідеї продукту чи послуги створюваної фірми.
1.Оригінальність і споживчий попит (актуальність);
2.Реальність виробництва бізнес-продукту;
3.Прибутковість ідеї бізнес-продукту;
4.Перспективність (зростання, майбутнє) бізнес-ідеї.


Профорієнтаційне заняття «основи вибору професії»

Мета: привернути увагу учнів до питання важливості вибору професії, вчити бачити свої реальні перспективи і можливості, нести особисту відповідальність за своє майбутнє, розвивати вміння планувати і досягати професійних цілей, раціонально використовувати час.
Обладнання: мультимедійний проектор, папір А4, роздруківки рис характеру для кожного учасника, конверти з назвами команд.
Приміщення, в якому проходить заняття, готують заздалегідь. Столи розташовані таким чином, щоб утворилось три команди. Учні самостійно обирають місце за будь-яким столом.

Хід заняття
Ведучий: Доброго дня! Рада вітати всіх вас на нашому занятті «Крок до успіху».
Все менше часу залишається до здійснення вашої головної мрії – закінчити школу і поринути у самостійне, доросле життя. Чим менше часу залишається – тим більше тривог викликає думка про вибір своєї сфери професійної діяльності.
Саме від правильного вибору професії залежить усе подальше життя людини.
Тому сьогодні ми:
1. Допоможемо вам поглянути на себе очима інших людей.
2. Навчимо вас бачити свої реальні перспективи і можливості.
3. Навчимо планувати і досягати професійних цілей.
4. Навчимо раціонально використовувати час.
То ж ми починаємо. Для початку скажіть, як ви думаєте, чому вас розділили на команди. Для чого це потрібно? (для того, щоб ви вчилися прислухатись до думки інших людей, які працюють з вами над однією справою, вміли пробачати недоліки і прорахунки оточуючих, вміли налагоджувати контакти з людьми, які можливо вам неприємні. Кожна команда це міні-колектив, від участі кожного залежить позитивний результат усієї команди).
Відкрийте конверти та прочитайте назву своєї команди. («Радість і задоволення... » «Ринок праці» «Індивідуальні особливості»).
2. Вправа «Презентуй назву»
Мета: акцентувати увагу учнів на основних складових вибору професії. Розвивати вміння висловлювати свою точку зору.
Кожна команда, порадившись між собою, продовжує речення: «Моя команда називається так... тому, що при виборі професії важливо... »
Перед тим, як перейти до обговорення теми нашого заняття ми хочемо впевнитися в тому, що ви добре обізнані у світі професій, адже скоро від розмов вам необхідно буде перейти до справи і обрати одну найзаповітнішу із тисячі.
3. Вправа «Ми знаємо професії»
Кожній команді протягом хвилини необхідно записати якомога більше назв професій. Команди по черзі називають одну професію (повторювати названі професії не можна). Команда, яка не змогла назвати професію, вибуває з гри.
(Ведучі уважно слухають відповіді учнів і потім роблять висновки, в залежності від результатів гри. Добре, якщо учні називають більше професій, які не пов’язані з роботою у навчально-виховному комплексі).
Професії ви знаєте добре. Тож перейдемо до самого важливого, що допоможе вам зробити правильний вибір, який задовольнить усі ваші вимоги.
Одна з команд зауважила, що під час вибору професії необхідно звернути увагу на свої індивідуальні особливості. Що ми називаємо індивідуальними особливостями людини? (інтелектуальні, фізичні і психологічні особливості).
Розвиток своїх інтелектуальних і фізичних можливостей ви знаєте. Зараз кожен з вас спробує визначити певні психологічні риси характеру, які допоможуть вам у виборі професії в подальшому у здійснені своїх професійних обов’язків.
4. Вправа «Я думаю... Про мене говорять»
1. Учасники отримують роздруківки рис характеру, які допомагають і які заважають в оволодінні професією. Кожен самостійно відмічає ті риси, які, на його думку, дуже добре розвинені саме в нього.
2. Учасники отримують роздруківки рис характеру, які допомагають і які заважають в оволодінні професією. Кожен підписує свій листок і передає його по колу іншим учасникам, а ті відмічають, які риси притаманні даній людині. Робота закінчується, коли листки повернуться до своїх хазяїв.
(Ведучий тактовно радить учням ознайомитись з своїми характеристиками і характеристиками, які дали однокласники. Звернути увагу на ті риси, де є розбіжності. Можливо, дехто оцінює себе дуже високо або занадто низько. І в тому і в іншому випадку необхідно попрацювати над собою).
Тепер кожен з вас знає над чим саме необхідно попрацювати, щоб у майбутньому не виникло проблем з професійним навчанням.
5. Вправа «Гра в лотерею «або «Рука долі» (10 хв).
Мета: показати учасникам наслідки випадкового вибору професії; дати зрозуміти необхідність активних дій щодо вибору професії.
Обладнання: картки, авторучки.
Інструкція учасникам:
Вам потрібно на маленьких аркушах паперу записати професію, або вид діяльності, якими ви хотіли б займатися протягом життя. Запишіть від 1 до 3. Потім ми перемішуємо всі картки і кожен витягує випадково одну (як лотерейний квиток). Потім обговорюємо результати.
Обговорення:
Кожен учасник витягує із скриньки випадково одну картку з назвою професії.
Тренер просить піднятися тих учасників групи, хто витягнув картки з професією, яку ж сам і обирав (записав на картці). Як правило, таких учасників небагато (1-2 людини), а можливо, що взагалі таких людей не буде.
Тренер просить групу підрахувати відсоток тих, кому пощастило, кому доля подарувала щасливий випадок.

Рефлексія:
Що ви відчули, коли витягнули те, що записували?
Що відчули, коли витягли те, що вам не до вподоби.
Підведення підсумків:
Ведучий: В даному випадку ми можемо зробити лише один висновок: «на долю надійся, але й сам не сиди». Потрібно більш свідомо підходити до вибору професії.
Правильний вибір професії дозволить повністю реалізувати потенціал людини, уникнути розчарувань і невпевненості в собі та в своєму майбутньому. Вибір вважається правильним коли:
- майбутня робота буде приносити радість, а не розчарування;
- людина володіє певними якостями, які необхідні для цієї роботи – інтелектуальними, фізичними, психологічними;
- професія користується попитом на ринку праці.
Ці умови можна уявити у вигляді трьох концентрів – «хочу»,. «можу», «потрібно».
1. Бажання, можливості самої людини і запити ринку праці далекі один від одного. В даному випадку людина не стане професіоналом, а його праця на буде користуватися попитом.
2. Бажання. Можливості і запити ринку праці перетинаються, хоча і не співпадають. Можна прогнозувати більшу професійну успішність, ніж в першому випадку.
3. Всі фактори співпадають. Можна впевнено говорити про те, що людина буде отримувати задоволення від своєї роботи, буде робити її краще, ніж інші і завжди буде користуватися попитом.
Все починається саме з «ХОЧУ». Бажання породжує мрію. Але основним є перетворення мрії в ціль.

6. Вправа «Постановка цілей» (30 хв). (Учні працюють групами. Складають план досягнення цілей для уявної людини. Домашнім завданням буде скласти свій особистий план).
Мета: вчити самостійно визначати цілі та складати план їх досягнення.
Ведучий: Перш, ніж виконувати вправу слід чітко розмежувати ціль і мрію. Між мрією і ціллю лежить певний інтелектуальний процес, який забезпечує перетворення мрії в ціль.
Цей процес нараховує сім кроків і кінцева його мета – досягнення цілі.

М____1____2____3____4_____5_____6_______7Ц
Кроки:
1. Визначаємо критерії досягнення цілі (як я дізнаюся, що моя ціль досягнута?).
2. Погоджуємося з ціною питання (чим і скільки я готовий заплатити за це?).
3. Визначаємо точну дату досягнення цілі (коли я досягну того, чого хочу?).
4. Проводимо аналіз труднощів (зовнішні організаційні труднощі і внутрішні – психологічні).
5. Шукаємо нагороду (який пам’ятник я побудую своїй перемозі?).
6. Укладаємо письмовий договір з самим собою.
7. Щоденно читаємо договір вголос.
А тепер розберемо кожен крок більш детально. Отже зараз вам потрібно записати свою мрію, що стосується професійної сфери.
Крок 1. Як я дізнаюся, що моя ціль досягнута? (3 хв).
Запишіть, будь ласка, під номером 1 критерії, за якими ви зрозумієте, що ціль досягнута. (Тренер може навести приклад).
Крок 2. Чим і скільки я готовий заплатити за це? (3 хв).
Ми розуміємо, що в житті ніщо не дається безкоштовно. А чим, як правило, ми платимо за досягнення наших цілей? Спробуймо їх перерахувати. Яка «валюта» є самою найдешевшою з названих? По можливості слід розраховуватися грошима і економити інші ресурси, оскільки є ДЕЩО, що за гроші купити неможливо. Тренер просить записати плату за досягнення цілі за номером 2.

Історія для порівняння:
У однієї жінки була мрія – мати у вітальні білий великий килим. Коли вона вийшла заміж – купила килим, але постійно хвилювалася через те, що домашні його бруднили. Одного разу, вона в сльозах прибігла до сусідки і розказала їй про своє горе.
«Уявляєш, – відповіла їй та. – що в твоїй вітальні лежить великий білий килим і він абсолютно чистий». Що це значить?
Крок 3. Визначення точної дати досягнення цілі. (3 хв).
Тренер просить учасників не тільки записати точну дату, а й прослідкувати, як реагувало на це їх тіло. Можна попросити бажаючих розказати про свої тілесні відчуття в той момент, коли вони ручкою виводили свої цифри.
Крок 4. Аналіз перешкод на шляху. (3 хв).
Зрозуміло, що на шляху будуть зустрічатися перешкоди, які умовно можна розділити на 2 категорії: зовнішні і внутрішні. Як правило, внутрішні перешкоди це алібі», які ми самі використовуємо для того, щоб не працювати над ціллю (внутрішній захисний механізм).
Історія для порівняння: Як можна дістатися на верхівку дуба?
- на гелікоптері
- на парашуті, по драбині
- зрізати і сісти
- ризикнути і залізти по гілкам
- не ризикувати – потренуватися, підстрахуватися і поступово з гілки, на гілку...
- І НАКІНЕЦЬ – сісти на жолудь і ПОЧЕКАТИ, поки дуб виросте сам.
Крок 5. Підбір нагороди. (3 хв).
Чим ви себе нагородите, коли ваша мета буде досягнута? Це може бути конкретна річ, або ритуальна дія (похід до ресторану, подорож).
Крок 6. Договір з самим собою. (3 хв).
Якщо уважно придивитись до кроків перетворення мрії на ціль, то ми зможемо знайти схожість із трудовим договором. А саме:
1. Містить пункти про предмет договору (критерії досягнення цілі);
2. В тексті договору завжди є домовленість про оплату (Розмір винагороди);
3. Є вказівки щодо строків (дата виконання);
4. В багатьох договорах можна зустріти опис не передбачуваних ситуацій чи форс-мажорних обставин;
5. 3а успішне виконання передбачені премії (бонуси);
6. І, нарешті, договір укладається в письмовому вигляді...
Цей 6 крок досить простий. Потрібно переписати на чистий папір результати попередніх кроків. Можна вважати, що чернетка договору у нас вже є, тому можемо поставити підпис.
Крок 7. Щоденне читання договору вголос для себе. (3 хв).
Як ви гадаєте, для чого потрібний цей крок?
Відповіді:
- програмуємо себе;
- нагадуємо собі про ціль;
- заряджаємо себе впевненістю.
Цей крок має два шляхи: або людина починає щось робити. Або заспокоюється і відмовляється (тимчасово чи назавжди) від своєї цілі. Суть 7 кроку – постійно підтримувати себе в тонусі і забезпечувати ЩОДЕННЕ просування (хоча й маленькими кроками) до поставленої цілі.
Рефлексія: (5 хв).
Учасники висловлюються з приводу:
І. Як себе почувають в кінці вправи?
2. Що було найважчим в даній вправі?
3. Що було найлегшим?
8. Вправа «Зняття внутрішніх обмежень» (10 хв).
Мета: усвідомлення своїх внутрішніх обмежень, опанування інструментами покрокового зняття внутрішніх обмежень.
Матеріали: аркуш паперу, авторучка.
Інструкція учасникам: На шляху до досягнення наших цілей постійно зустрічаються перепони. Їх можна умовно розділити на зовнішні і внутрішні. Вважають, що з внутрішніми перепонами справитися набагато важче, ніж з зовнішніми. Коли ми говоримо про свої внутрішні обмеження, як правило, ми починаємо зі слів «Я не можу... ». Зараз ми спробуємо по крокам здолати деякі ваші внутрішні обмеження. Запишіть на аркуші 5 раз одну і ту ж фразу «Я не можу... », залишивши трохи місяця, щоб її завершити.
2. Допишіть фразу, що ви НЕ можете зробити (робити).
3. Тепер у всіх реченнях закресліть слово «можу», а замість нього зверху запишіть «хочу». Що у вас вийшло? Прочитайте всі фрази з новими словами.
4. Наступний крок. Скрізь закресліть частку «не». Прочитайте, що у вас вийшло. Дуже важливе питання, яке ви зараз маєте поставити собі: «Я дійсно цього хочу?» прочитайте ще раз фрази і зробіть наголос на слові «Хочу».
5.1 Завершальний крок. Допишіть після слова «хочу» словосполучення «І ЛЕГКО МОЖУ». Разом у вас вийде «Я хочу і легко можу...», а далі за вашим текстом. Тепер зачитайте свої нові фрази вголос.
Кожного разу, коли вам здається, що ви щось не можете, не хочете виконайте цю вправу і у вас обов’язково все вийде. Програмуйте себе на успіх, але пам’ятайте, що і поразка може бути першим стимулюючим кроком до самовдосконалення і успіху.
Вправа «Головне і другорядне» (На столі стоїть прозора склянка, галька, чашка з піском, каміння середнього розміру.
Зараз ви всі уважно спостерігайте за тим, що буде відбуватись біля столу. Зараз я спробую заповнити склянку камінням, галькою і піском.
– Заповнимо склянку спочатку каміння так, щоб вона була повною.
(Подивіться уважно в склянку помістилось лише 4 каменя і вона вже повна. Але чи можна склянку вважати абсолютно повною чи можливо в неї можна помістити ще щось?)
– Докладемо у склянку гальку так, щоб вона була нарешті повною.
(Скільки гальки помістилось у склянку? Чи можемо ми впевнено сказати, що вона повна?)
- Досиплемо пісок у склянку.
- Тепер склянка дійсно повна.
Ви запам’ятали скільки каміння і гальки помістилось у склянці?
А тепер зробимо те саме, але в іншій послідовності.
Спочатку висиплемо увесь пісок, потім гальку і каміння. (Учні роблять висновок, що каміння в склянку не поміщається)
Як ви думаєте, для чого я показала вам цей невеличкий дослід? (Відповіді учнів).
Висновок психолога: наше життя схоже ось на цю склянку: каміння – це справи великі, великі бажання і великі цілі; галька – не такі важливі, але необхідні справи й бажання; а піщинки – це дрібниці життя. Якщо ми турбуємося лише про дрібниці, гадаючи, що більше зачекає, то наше життя заповнюється дрібницями, як склянка піском. І в нашому житті не залишається місця для дійсно важливих речей. А насправді їх не так багато, як насправді небагато великих камінців. Завжди турбуйся про головне. Не перетворюй своє життя на пісок!
Після завершення розповіді психолог пропонує кожному учаснику взяти на згадку про сьогоднішнє заняття декоративний камінець. Нехай ці камінці нагадують вам про велику ціль – вибір професії.


Немає коментарів:

Дописати коментар